Yin & Yang Yoga

Yin Yoga is een rustige en op het eerste gezicht eenvoudige yoga stijl en werkt diep door fysiek, emotioneel en mentaal.  De verstilling die ontstaat in de houding heeft tevens een meditatieve kwaliteit. Tijdens een Yin Yoga les word je uitgenodigd om naar binnen te keren en te observeren wat er aanwezig is op dat moment bij jou. Zo kun je bijvoorbeeld naar dieperliggende sensaties en gevoelens kijken die wellicht lang verborgen waren.

Deze vorm van yoga richt zich op de diepste weefsels van het lichaam, het bindweefsel , ligamenten, en de diepe fascia. Fascia is bindweefsel dat rond spieren, botten en gewrichten ligt. Het geeft ondersteuning en structuur aan die aan je lichaam.

Door het beoefenen van Yin Yoga verbetert de energie stroom (Prana of Chi) ook in de organen. Dit heeft direct een invloed op onze gezondheid. De organen zijn verbonden met energiekanalen , de zogenaamde meridianen.

Yin Yoga houdingen worden lang aangehouden (soms wel 5 minuten). Doordat de houding langer wordt aangehouden stimuleren we de meridianen. De focus tijdens een Yin Yoga houding is meditatief en naar binnen gericht.

 

Yang Yoga

Yang Yoga is het tegenovergestelde van Yin Yoga en niet zozeer 1 specifieke yogasoort maar een overkoepelend begrip voor de actievere, meer dynamische yogavormen zoals Hatha, Critical alignment, Lyengar

Aanspannen van spieren en ontwikkelen van kracht en coördinatie zijn de belangrijkste uitgangspunten van deze vorm van yoga.

De combinatie van Yin&Yang in een yogales is dan ook het beste van alles. Opbouwen van flexibiliteit, kracht en coördinatie en leren ontspannen.

Veelal start de Yin&Yang les met yin houdingen die vloeiend overgaan in meer dynamische yang houdingen om weer te eindigen in mediatieve stilte

Wil je ook een keer ervaren wat Yin&Yang voor jou betekent?

Meldt je aan voor een proefles!